Lihtsad nipid, kuidas suurendada rahu ja armastuse tunnet, vähendada ärevust, negatiivseid tundeid ja depressiooni vanemas eas


Lihtsad nipid, kuidas suurendada rahu ja armastuse tunnet, vähendada ärevust, negatiivseid tundeid ja depressiooni vanemas eas
Foto: depositphotos.com

Emotsionaalse heaolu uuringud väidavad, et kui eakas inimene ei ole depressioonis, on ta õnnelikum kui kunagi varem. Ajurveda ütleb, et keha ja meel on üks tervik. Mõjutades üht, on võimalik tekitada muutused ka teises. Seega võib öelda, et kõigel, mis toimub meeles, sealhulgas depressioonil, on ka omad füsioloogilised põhjused.

Minu juures vastuvõtus käib pensioniealisi, kes kurdavad ühe või teise füüsilise sümptomi üle, kuid enamasti mõistavad nad ka ise, et nende põhiline probleem asub "kahe kõrva vahel". Nad tunnevad negatiivseid tundeid, viha, väärtusetuse- ja puudusetunnet, mida nad ei taha tunda. Kuidas vähendada kibestumist ning suurendada rahulolu ja armastustunnet iseenda sees, see on minu arvates vananemise põhiküsimus.

Kui siia ilma sünnib beebi, siis ta ootab, et tema eest hoolitsetakse. Ta soovib kindlatel kellaaegadel süüa lihtsat toitu, mida ta on suuteline ära seedima, tahab magada õigel ajal loodusega kooskõlas, ärgata hommikul ja väljutada kõik, mis on seeditud. Ta soovib, et tema meeled ei oleks ülestimuleeritud, tal on vaja puhkust, rahu ja vaikust ning pehmet armastavat puudutust. Ainult nii tunneb ta ennast armastatuna. Lapsevanemad võivad talle igas keeles rääkida armastusest või lasta talle rahustavat muusikat, kuid kui beebi baasvajadused on rahuldamata, on laps rahulolematu ega tunne armastust. Täpselt sama on ka täiskasvanu ja vanemaealisega. Selleks et kogeda rahulolu ja püsivat armastuse tunnet, on vaja enda eest hoolitseda täpselt samamoodi nagu beebi eest. Ainult et täiskasvanueas ei vastuta selle eest enam vanemad, vaid inimene ise.

Seotud lood:

Milline näeb välja üksi elava küpses eas naise päevakava? On üsna tavaline, et süüa tehakse valmis suur kogus, mida süüakse mitu päeva, mõnikord koguni terve nädal. Süüakse raskesti seeditavat toitu või poolfabrikaate. Õhtul vaadatakse telekast lemmikseriaale ja magama minnakse siis, kui need on südaöösel läbi saanud. Meel sisaldab meeleelundite kaudu sissetulevaid muljeid, tihtilugu ka muremõtteid, mida ülestimuleerituse või ülemuretsemise tõttu ei jõuta ära seedida. Seetõttu on meel rahutu ja uni häiritud. Kõht käib läbi üle päeva, mõnikord koguni kord nädalas. Suurel hulgal on puudu armastavast puudutusest.

Lihtsad nipid, kuidas suurendada rahu ja armastuse tunnet, vähendada ärevust, negatiivseid tundeid ja depressiooni vanemas eas (loe: tegelikult igas eas)

Söö iga päev kindlatel kellaaegadel ja ära jäta toidukordi vahele. Hommikusöök olgu vahemikus 8-9, lõuna 12-13 ja õhtu 17-18. Jälgi, et toit oleks toitev ja portsud mõõdukad.

Valmista endale igal hommikul lihtne paarist-kolmest komponendist (näiteks teravili pudruna, köögivili ja/või läätsed) värske toit hooajalisest kohalikust mahetoorainest ja ära toitumise osas üle mõtle. Hommikul esimese asjana anna tühjale kõhule kaks tassi sooja vett. Kui kaks tassi tundub palju, siis alusta ühe tassiga.

Õhtul söö kindlasti sooja toitu ja hea oleks soe toit ka lõunasöögiks, sest seda on lihtsam seedida. Hommikusöögiks on parim soe puder, õhtusöögiks ahjuköögiviljad, aga võid süüa ka kõigil päeva söögikordadel sama toitu. Oluline on enamasti süüa värsket, st samal päeval valmistatud toitu. Erandiks on supid, mida võid süüa paar päeva.

Jälgi, et su kõht käiks igapäevaselt läbi. Ideaalne on, kui väljutad eelmise päeva portsu enne hommikusööki ja väljutusprodukt on küpse banaani kuju ja konsistentsiga. Selleks võib natuke aega minna, et organismi selliselt töötama treenida.

Et vananemine on kuivamise ja elumahlade kuhtumise protsess, siis on nii seespidine kui välispidine võidmine omal kohal. Seespidiseks võidmiseks sobib hästi ka meil saada olev triphala pulber või aaloemahl, mida võetakse sisse hommikul tühja kõhu peale. Mõlemad reguleerivad soolestiku tööd ja mõjuvad hästi meelele.

Loe veel

Välispidiseks võidmiseks tee endale sooja õliga enesemassaaži. Enesemassaažiks vanemas eas sobib suurepäraselt seesamiõli, aga võid kasutada ka päevalille- või oliiviõli. Soojenda paras kogus õli, ca 30-40 ml, kas väikeses tassis või pitsis või suuremas tassis veevannis ja kanna see endale aeglaselt ja armastavalt üle terve keha peale. Seejärel võta sooja dušši või vanni. Liigeseid masseeri ringjalt ja luid "triigi" edasi-tagasi. Kõhtu masseeri päripäeva. Sooja õli pealepanek on justkui universaalse armastuse energia ülekanne. See on pehme armastav puudutus, millega saad iseennast iga päev õnnistada. On täiuslik, kui vahetevahel saab endale lubada massaaži, kus puudutajaks on teine inimene.

Ütle iga päev kellelegi midagi ilusat, armastavat ja ülendavat - ka iseendale.

Mine magama hiljemalt kell 22 ja ärka hommikul vara. Ärgates võid tõusta voodisse istuma, toetada ennast patjadega ning jääda, silmad kinni, seda mõnusat hetke, uue päeva algust kogema. Naudi aeglaseid hommikuid.

Naudi hetki, kui saad lihtsalt olla ja ei pea midagi tegema.

Keskendu naudingule, olgu selleks koosolemine armsate inimestega, jalutuskäik looduses, enesemassaaž sooja õliga või miks mitte ka toit, mis paitab kõhtu ja rahustab meelt. Raskemakujulise depressiooni raviks on aga ajurvedas kindel protokoll ja seda tuleks järgida spetsialisti järelevalve all.

Suurimad kingitused iseendale ja maailmale küpses eas on mõistmine, rahu ja armastuse tunne ning selle jagamine neile, kes on su ümber. Õnnelikus, lõdvestunud lihastega näos on kortsud ilusad ja nägu omandab eatu ilme. Seevastu pinges, rahulolematu nägu mõjub vanana ka juba kolmekümnendates.

Vana ja tark olla tähendabki pakkuda rahu ja mõistmist neile, kelle elu on intensiivses perioodis, kus tuleb pidevalt sooritada. Rahu, armastuse tunne ja ka tervis on inimese loomulik olek, mis juhtub siis, kui enda eest hoolitseda ja elada looduse rütmide järgi ning iseennast vaatlema õppida.

Minu arvates on raske neil, kellel on liiga fikseerunud arusaam iseendast: olen sellepärast selline, et mul on selline haigus või mul on olnud selline lapsepõlv. Tegelikkuses oleme ju kogu aeg muutumises ja mida pehmemalt me iseendasse suhtume, seda kergem on kohaneda.

Negatiivsusest ei saa kahjuks välja pelgalt sooviga midagi muuta, rakendada tuleb otsusekindlust ja alustada esmapilgul väga väikeste, samas jõukohaste asjade muutmisest oma elus. Kui sa keskendud oma väikestele kehaprotseduuridele, rahuneb meel ja väheneb negatiivsus. Selleks ei ole kunagi liiga hilja. Maailm vajab küpses eas positiivset inimest, tema rahu ja olemise kunsti. Vajab armastust, ja armastus algab sinust, sinu hoolest iseenda suhtes.

Autor: Mirjam Hakkaja

Allikas: Mirjam Hakkaja, Kristina Paškevicius, Katrin Saali Saul "Elu puudutus", kirjastus Pilgrim

Loe lisaks: Vananedes peab esitama endale tähtsa küsimuse: kes olen nüüd, kui mu keha pole enam endine

Hästi hoitud saladus: see on ajurveeda iidne vananemisvastane retsept

Sunny Griffin: 76-aastane supermodell kaunist välimusest ja elus toidust

KOMMENTEERI!