Kofeiin ja uni: kuidas mõjutab kohvi joomine uinumist?


Kofeiin ja uni: kuidas mõjutab kohvi joomine uinumist?
Foto: depositphotos.com

See on üsna tavapärane, et enamik inimesi joob kohvi. Kohv tundub täiesti süütu jook ja arvatakse, et see päästab pärast kehva ööund unisusest. Kui päeval ollakse väsinud ja unine, juuakse kohvi korduvalt. Tegelikult jäädakse sellega nõiaringi, mille pealt on raske maha hüpata. Lisaks meeldivale aroomile tekitab see sõltuvust. Mida rohkem inimene kohvi joob, seda vähem ta head und öösel saab. Miks see nii on?

Kofeiin on kesknärvisüsteemi stimulant, mis kuulub metüülksantiinide rühma. Juba madalate dooside (nt 30 milligrammi) tarbimisel muudab kofeiin inimese erksaks, tähelepanelikumaks, tõstab motivatsiooni, energiataset, keskendumist ja valvsust, aidates täita psühhomotoorseid ülesandeid. Kofeiin on kõige lihtsamini kättesaadav psühhoaktiivne aine. Peamiselt saame seda ainet kohvi juues, aga seda on ka tees, šokolaadis, energiajookides, kokakoolas ning osades ravimites.

Enamik inimesi oskab ise reguleerida kofeiinidoose, et see ei mõjuks neile kehvasti. Olukorras, kus kofeiinidoos ületab organismi taluvuse, võib tekkida kofeiinimürgistus. See väljendub näiteks rahutuse, närvilisuse, liigse erutatuse ja unetusena.

Kofeiin muudab und hilisemaks, vähendab selle kestvust ja kvaliteeti. Uuringud näitavad, et suuremad kofeiinikogused (nt 400 milligrammi) pikendavad une latentsiaega ehk siis uinumist ja lühendavad ööund eelkõige keskealistel inimestel.

Seotud lood:

Kofeiini molekul sarnaneb keemilise sisalduse ja struktuuri poolest adenosiiniga, mis võimaldab tal seostuda raku pinnal asuvate adenosiini retseptoritega, kuid mitte aktiveerida neid. Selle tulemusena on häiritud adenosiini poolt vahendatud signaali ülekanne. Adenosiini retseptorid on aga seotud une regulatsiooni ja homöostaatilise protsessiga, mis kahjuks saavad häiritud ning see muudab und hilisemaks ja vähendab selle kestvust ja kvaliteeti. Samamoodi mõjutab adenosiini ka nikotiin, mis tekitab sarnaseid sümptomeid.

Mida teha, kui soovid kohvist lahti saada? Ma ei soovita kohvist päeva pealt loobuda, selle tagajärjel võivad tekkida tugevad võõrutusnähud ja võid olla veelgi pikemalt unetu. Seega on oluline kohvi vähendada tasa ja targu. Võõrutusplaan tehakse tavaliselt unepäevikusse või võetakse täiesti eraldi päevik, kuhu märgitakse kohvi alandamise skeem ja seda tuleks iga nädal jälgida. Alandamiskeemi intensiivsus ehk siis kohvi koguste vähendamise hulk lepitakse koos kokku. Kohvi joomist võib alandada ka poole tassi kaupa. See aitab ära hoida tugevaid kofeiini võõrutusnähtusid, milleks võivad olla unisus, ärevus, keskendumisraskused, alanenud meeleolu, ärrituvus, värisevad käed, peavalu ja ka unetu öö.

NB! Piimaga kohv on une seisukohast veel kehvem kui must kohv. Piim hoiab kofeiini kehas kauem ja selle tõttu on kofeiinil ka rohkem aega meie kehas laastavat tööd teha. Must kohv väljub kehast kiiremini.

Autor: Kene Vernik

Allikas: Kene Vernik "Hea une teejuht", kirjastus Pilgrim

Loe lisaks: 12 fakti kohvi kohta, kuidas see kofeiinirikas ergutaja sinu tervist mõjutab

Kohv - head ja halvad küljed ning ajurveeda-põhine lähenemine

7 looduslikku meetodit hommikukohvi sõltuvusest vabanemiseks

Uni on kulla hinnaga: nipid, kuidas lihtsamini uinuda ja paremini välja puhata

Uni uuendab sind: seitse põhjust, miks peaksid korralikult välja puhkama

KOMMENTEERI!