Olen tähele pannud, et mul on kombeks oma peagi pooleteise aastaseks saavale pojale öelda: "oi kui ilus!" kui ta ehitab klotsidest torni, joonistab või saab millegi muu säärasega hakkama. Sama omadussõnaga kipun iseloomustama ka kassi, kes aegajalt meie akna alt mööda hiilib või linde, kes meie linnumajakeses nokkimas käivad. Ühtäkki tabasin end mõttelt, et mida ma lapsele seeläbi tegelikult õpetan..?! Eks me kõik tahame oma lastele näidata ennekõike maailma ilusat poolt, innustada ja tunnustada neid ning sellest nähtavasti tuleb ka komme kasutada sõna "ilus". Kuid teadlikult mõtiskledes näib mulle, et seeläbi õpetame me lastele hoopis keskendumist välisele ning orienteerumist pelgalt tulemustele.
Palju olulisem oleks tegelikult suunata tähelepanu protsessile ehk siis tunnustada pingutust ennast kui laps midagi uutmoodi teeb, loovalt läheneb, ära õpib või õpitut rakendab. Olgu see kasvõi pisike asi, aga juhtides tähelepanu just sellele, et märkame, mil viisil laps midagi teeb on palju olulisem, kui see, milline on tulemus. Suure tõenäosusega kujundab see lapses endas samuti vastava mõttemustri. Nimelt jälgimaks, kuidas midagi tehtud sai ning märkamaks seda ka teiste juures, selle asemel, et püüda iga hinna eest saavutada mingit tulemust ja hinnata ainult tulemusi. Mida rohkem ma mõtlen selle teema üle, seda enam tundub, et isegi kui esmapilgul võib taoline tähelepanek näida tühine, siis tegelikult võib sel hoopis väga suur ja maailmavaateline mõju olla meie tulevastele põlvkondadele.
Kogu meie ühiskond on valdavalt tulemustele orienteeritud ja välisele suunatud. Kuna seda on ümberringi niigi liiga palju, siis võiks lapsevanemana anda omapoolse panuse just vastupidistele väärtustele, õpetamaks hindama sisu. Lisaks võiks taoline lähenemine arendada ka lapse hetkes viibimise oskust, protsessi nautimise oskust, loovust, uute lähenemiste katsetamist, teiste inimeste pingutuste väärtustamist, abivalmidust, tervikliku maailmapildi kujunemist, oskust seostada põhjust tulemusega jpm. Samuti looks see soodsa pinnase julguse ja eluterve enesehinnangu arenemisele, kuna lapsel puudub vajadus tunnustuse pälvimiseks parimate tulemuste saavutamise nimel end iga hinna eest tõestada. Nii anname võimaluse uutele lähenemistele ning seeläbi aitame lastel kasvada iseseisvalt mõtlevateks täiskasvanuteks, kes ei pelga ebaõnnestumist ja elu üleüldiselt ning on täis indu proovida ja katsetada erinevaid lahendusi elus.
KOMMENTEERI!