Šamanismiasjatundjad Olard Dixon ja Shonchalai Hovenmei seletavad kuidas eristada tõelist šamaani šarlatanist ja mõista unenägemise kunsti

 (2)
Šamanismiasjatundjad Olard Dixon ja Shonchalai Hovenmei seletavad kuidas eristada tõelist šamaani šarlatanist ja mõista unenägemise kunsti
Venemaa kirjanik, maailmarändur, põlisrahvaste kultuuri ja šamanismi uurija Olard Dixon ja tema naine, Tuva-Hakassia päritolu tegevšamaan Shonchalai HovenmeiTervendavate Helide Keskus www.helide.org

Venemaa kirjanik, maailmarändur, põlisrahvaste kultuuri ja šamanismi uurija Olard Dixon ja tema naine, Tuva-Hakassia päritolu tegevšamaan Shonchalai Hovenmei külastavad 23.-25. oktoobril Eestit. Lilia Märtmaa uuris neilt šamaanipraktikate ja unenägemise kunsti kohta: kas teate milline on noore šamaani ettevalmistus selleks, et ta oleks sisemiselt valmis võimsaks, globaalseks uneks, milles toimub õppimine? Mida teha kui kohtate unenäos mõnda oma sugulast? Või kuidas eristada tõelist šamaani šarlatanist?

Umbes 25 aastat oma elust me magame. See on iga päev 8 tundi unenägude keskel. Me paneme ukse lukku ja oleme loomulikus muutunud teadvuse seisundis. Kuidas kasutada seda aega selleks et muuta elu paremaks?

Liilia Märtmaa: Tänapäeval pakutakse palju erinevaid šamaanipraktikaid. Kuidas valida nende hulgast endale sobiv, mis ei kahjustaks vaimset tervist?

Olard Dixon: Traditsioonilistes kultuurides, sealhulgas šamanismis, on säilinud väga huvitavaid tavasid, mida on võimalik rahulikult kasutada ka kaasaegses maailmas, adopteerides neid tänapäeva tingimustesse. Üheks selliseks tavaks on teadvustatud unenägude nägemine, kus magaja täpselt teab, et ta magab ja tegutseb vastavalt sellele teadmisele. Samuti khoomei kurgulaul ja veel palju teisi praktikad, mida on võimalik kasutada eraldi traditsioonilisest kultuurist, muutmata oma isiklikku religioosset maailmavaadet. Need praktikad, on mõeldud konkreetselt inimese loomuliku füsioloogiaga tegelemiseks, sobivad kaasaegsesse ühiskonda ja ellu.

Seotud lood:

Kuidas eristada tõelist šamaani šarlatanist?

Оlard: See on väga raske küsimus. Täpselt niisamuti, kuidas head arsti või kirurgi eristada kehvast. Mõlemal on kaks kätt, kaks jalga, mõlemad räägivad ühtviisi tarku fraase, aga tegelikud tulemused on näha alles peale operatsiooni - kas see oli hea arst või mitte. Šamaanluses on muide tegelikult täpselt samuti. Siin pole mõistet šarlatan. On vaid algaja inimene, kes tunneb millegi vastu huvi ja sellega tegeleb. Häda seisneb aga selles, et mõnikord alagaja šamaan tunneb end kirurgina, võtab kätte skalpelli ja hakkab teostama operatsiooni - siis tekib küll probleem. Aga see, et on olemas šamaanid ja neosamaanid - see on iseenesest hea.

Palun jutustage, kuidas erinevad šamanistlikud uned teadvustatud unenägude nägemisest. Milles seisneb nende erilisus?

Оlard: Šamanistlikud uned - see on üks osa teadvustatud unedest. See on enda teadvustamise oskus une nägemise ajal, mis on eelkõige seotud eneseteadvustamisega ilmsi.

Kui inimene teadvustab oma tegevust ja olemist ilmsi, siis hakkab ta nägema ka teadvustatud unesid. Ja unenägude teadvustamise harjutamine põhineb eneseteadvustamisele ärkvel olekus, mis on baaspraktikateks juba tööks unede ajal.

Šamanistlikud unenäod ei erine teadvustatud unenägemisest. See on lihtsalt eriline šamanistlik lähenemine. Miks šamaan tegeleb enese teadvustamisega unes ja milleks on talle selline seisund vajalik? Selleks, et kontsentreerida, tihendada unenägusid, et see muutuks samasuguseks tihedaks nagu ärkveloleku reaalsus. Et jätkuks olemasolu, sealhulgas surmajärgne eksisteerimine nendes unenägude valdkondades ja selleks, et tulla inimeste juurde ning abistada neid.

Budistlikud ja hinduistlikud tehnikad on seotud arusaamaga, et unenägu on sansara, Seda täpselt samuti, nagu ilmsi olek, aga kuna kõik on illusoorne, siis pole mõtet nendes illusoorsetes valdkondades peatuda ja teadvustatud unenägudesse budismis suhtutakse, et see on kui aste globaalteadvusesse liikumiseks, et säilitada oma eneseteadlikkus hetkeks, kui on saabunud meie viimne tund ja et seda hetke kogeda, kui suurt momenti suurte võimalustega.

Kuidas toimuvad šamanistlikud uned?

Оlard: Oletame, et inimesel juhtus midagi. Ta tuli šamaani juurde ja rääkis, milline õnnetus tal juhtus. Seepeale šamaan rääkis, et kõik saab korda, kolme päeva möödudes tule tagasi. Need kolm päeva sisenes šamaan teadvustatud unenägemise seisundisse ja töötas seal. See võib olla tervendamine, võib olla kadunud karjaloomade otsing. See võib olla lihtsalt mingi joon mittevedamisest ja ebaõnnest. Šamaan eemaldas selle probleemi unenäo sees ja sellisel moel mõjutas ilmsi olevat reaalsust.

See on võimalik seetõttu, kuna unenäod koosnevad täielikult sellest materjalist, mille oleme läbielanud. Näiteks vaadates kinos filmi sõjast ja see ilmutab end meile ka unenäos. Ja samuti koosneb materjalist, mis pole realiseerunud, mis hakkab realiseeruma, või mis võib hakata realiseeruma homme või ülehomme.

Meile aju räägib: hakkame läbi töötama seda momenti. Ja just seepärast inimene, kes kardab näiteks hiiri, hakkab unes kohtuma hiirtega. Sest aju töötab välja neid hiiri kõige erinevamates situatsioonides ja vaatab, kuidas pääseda kehale ligi ühes või teises situatsioonis, st kuidas keha hakkab neile reageerima.

Šamaanlus unes muudab reaalsust ilmsi ja sellisel moel saavutatakse paranemine siin, ärkveloleku teadvuses ilmsi. Läbi teadvustatud unenäo nägemise võivad lahenduse saada näiteks tervendamine, armastus ja teised küsimused.

Shoncholai: Šamanistlikud unenäod on vajalikud šamaanidele, kes mõtlevad, et nad on šamaanid. Vaimud ilmuvad mõnikord unes ja toimub šamaani pühitsus.

Varem anti edasi õpetust üks ühele, noor šamaan ja täiskasvanud šamaan-vanake. Vanem šamaan valmistas noort ette asjadeks, mis võivad juhtuda šamanistlikus tegevuses, näiteks unes.

Śamaaniks saamine on väga keeruline protsess ja seepärast šamaani uned on teadmised kasvõi sellest, kuidas end ülal pidada une sees, sellise situatsiooni sees, mis on seotud hirmudega, kui tulevad ise kasulikud vaimud. Ja see kõik on nagu noore šamaani ettevalmistus selleks, et ta oleks sisemiselt valmis võimsaks, globaalseks uneks, milles toimub õppimine.

Оlard: Siin me võime endaga toime tulla, aga unenägude keskel me võime õppida mitte kartma oma mingeid irratsionaalseid hirme, nagu näiteks hiiri. Me võime sellega toime tulla üks kord unenäo keskel ja selle tulemusena me enam ilmsi neid ei karda. Näiteks kui me kardame kaotada tööd või raha, siis seda kõike võib lahendada unenäos. Samuti võime me unenäos kohtuda oma surnud esivanematega, me võime neilt küsida midagi ja teada saada oma suguvõsa ajalugu. Igaühel toimub selliseid kohtumisi.

Shoncholai: Kõige tähtsam, kui me kohtume unenäos mõnda sugulast oma suguvõsa aegade algusest, siis võivad nad anda meile suguvõsa laulu. Sellesse laulu on sisse põimitud vibratsioon, suguvõsa toon, tervis ja heaolu, see on peaaegu KÕIK meile. Kui te teate, varem olid sugupuu laulud, mida anti edasi isalt pojale. Nagu näiteks Kaug-Põhja inimeste isiklikud laulud. See ei pruugi isegi mitte laul kui niisugune olla vaid lihtsalt motiiv, intonatsioon. Aga milleks need anti? Selleks, et see laul, see helide vibratsioon toetaks neid inimesi elus. Kui saabus õige hetk, siis nad laulsid seda ja miskit muutus. Tuleb välja, et selles helis oli justkui kõigi esivanemate toetus. Kujutage ette, kõik esivanemad ühes laulus! Mina pean seda väga paljuks!

Šamanistlikud uned on ka sisemiste annete avastamine. See puudutab ka sellised asju nagu näiteks avastada kurgulaulu and. Minul see juhutus nii. Lihtsalt saabus selgus sellest, et ükskord sa tõused, avad suu ja laulad, nagu unes. See on ju täielik ime! Šamanistlikud uned valmistavad ette kas oma andide avastamiseks või kohtumisteks esivanematega või tervendamiseks unes. Üleüldse on see suur eraldi teema, kus inimene võib kotuda oma organitega ja küsida neilt mida nad vajavad või mis juhtus. See on võimalus rääkida oma kehaga une sees.

Оlard: Unenäod tekkisid Maal 100 miljonit aastat tagasi teadmata põhjustel. Ja see on ülisuur kingitus inimestele ja samuti teistele elusolenditele, kes näevad unenägusid, kuna mitte kõik elusolendid ei näe und. Aga ainult inimene võib kasutada seda kingitust eelkõige loominguks, mis algab siin ilmsi ja jätkub une sees. Sellisel moel avastas August Kekule benseeni valemi, Nils Bohr avastas aatomi struktuuri, Richard Wagner kirjutas "Tristan ja Isolde" ja nii võib jätkuvalt loetleda veel väga palju.

Teadvustamata unes võib ka seda kõike juhtuda, kuid siis juhtub see spontaanselt ja väga harva. Teadvustatud une jaoks võib varasem ette planeerida süžee, heita magama ja kanda üht või teist süžee liini, mis on vajalik. Pärast öösel juba inimene saavutab une teadvusseisundi ja muudab seda süžeed, seda unenäo liini, et täita eluliselt tähtsat ülesanet. Unes muudetakse ärkveloleku reaalsust. See tähendab, et toimub ümber modelleerimine.

Kas tooksite palun näiteid, kuidas on teadvustatud unenäod teid isiklikult aidanud?

Оlard: Shoncholai rääkis kurgulaulmisest ja mina enda kohta võin samuti rääkida kurgulaulust. 90ndate aastate lõpus asutasin ma Moskvas Tuva Khoomei kurgulau keskuse, kuid sellele vaatamata kaua aega ei õnnestunud mul laulda nii, nagu tuvalased. Kõik ümberringi rääkisid, et mongolitel ja tuvalastel pole harilik kõri. Aga tegelikult pole see nii. Kõri on meil kõigil ühesugune, lihtsalt on vaja õiget ülekannet ja vot just selle õige ülekande ma saingi unenäos.Ma laulsin kurgulaulu ja seejärel mulle ilmus uni, milles mulle tehti operatsioon. Nagu šamaanid nimetavad, Vaimud - nii võib nimetada, või unenäo Olendid. Toimus kirurgiline operatsioon, milles minu kõrisse paigaldati metallist toru. Sellest hommikust alates hakkasin ma laulma khoomeid samuti nagu tuvalased. Oli kadunud see, mis varem segas.

Ma võin rääkida ka mõnest meditsiinilise olemusega probleemist, mida õnnestus parandada unenäos ilma arstide abita. Võib näiteks kohtuda oma südamega ja öelda, mis sul vaja on, mida sul ei jätku. Ta ütleb sulle, miks oled sa nii rahutu, mida oled ebaõigesti teinud.

Samuti on võimalik teha erinevaid asju unenäos. Minu õpilased lahendasid probleeme seoses kohtuotsustega ja peresuhetega. See on suur-suur ala, sest iga uni õpetab mulle midagi. Võin öelda isegi, et ühtki kasutut unenägu pole olemas.

Shoncholai: Kord unes nägin ma geomeetrilist kujundit ja joonistasin selle üles, geomeetrilise kujundi ja all triipkood. Ma lihtsalt joonistasin. Märk nagu ikka märk, mõtlesin unes. See oli teadvustatud uni. Te ei usu, aga kaks aastat hiljem tuleb minu juurde, üks ühele minu kujundile vastav kuzungu, isegi servad olid samasugused. See oli pronksist peegel! Püha šamaani ese! See oli märk niinimetatud taevase päritolu kohta.

Pronksist peegel kuzungu on šamaani püha atribuut

Оlard: Kesk-Aasias võib šamaan teostada riitust ilma trummita, aga mitte kunagi ilma kuzunguta. Šamaan leiab oma kuzungu. Ta ei saa seda osta poest. See tuleb mingil moel ise tema juurde ja tavaliselt ilmub see esmalt unes.

Samuti tulevad šamaanile tema kostüümi elemendid, sest šamaan ei õmble oma kostüümi lihtsalt niisama. Kostüüm peab ilmuma algul unenäos ja alles seejärel, peale ärkamist vaatab šamaan tähelepanelikult ümberringi. Mingeid kostüümi elemente poest ei osteta. Need peavad juba olemas olema, kuna nad juba ilmusid unes. Ja siis ta märkab vanu kardinaid, võtab need ja õmbleb neist kuue. Ja siis leiab ta vanu räbalaid. Ta kogub need kokku ja punub neist patsid või paelad ja õmbleb need kostüümi külge. Ja sellisel moel valmistatakse kostüüm kodust välja minemata. Kui kostüüm ilmus unenäos, siis tähendab, et ta on ilmsi ka juba olemas. See on lihtsalt vaja kokku koguda.

Näiteid võib palju tuua. Kui me hakkame tegelema teadvustatud unenägude nägemisega, siis õhkõrn piir reaalsuse ja mittereaalsuse vahet haihtub, sest kõik muutub tähtsaks. Mitte seepärast, et inimene läheb hulluks. Ei, mitte üldsegi seepärast. Lihtsalt unenäod muutuvad olulisteks, sest inimene hakkab neisse suhtuma teisiti, ammutama neist informatsiooni ja kasutama seda selleks et muuta elu paremaks.

Te tulete teist korda Eestisse. Millised on teie ootused ja muljed?

Olard: Eesti on mulle südamelähedane, kuna olen oma rahvuselt ingerlane ning me esindame üht ja sama keelkonda. Kunagi olid ka Eesti aladel kindlasti šamaani praktikad, samuti olid omad šamaanid. Kahjuks on see kadunud viimase saja aasta jooksul samuti nagu ingerlastel, kuid sellele vaatamata elab minu arvates eestlaste keskel see vana Vaim, need esivanemad, kes tegid šamaani amulette, milliseid ma nägin ühes eesti muuseumis. See kõik on minu jaoks väga huvitav ja laiendab minu silmaringi ning tutvust Soome-Ugri rahvaste esindajatega.

Shoncholai: Mulle väga meeldis eesti keele voolav vulin. See keel vuliseb nagu väike oja. Nagu sile, ühtlane voolamine. Meil eeposes on sellised sõnad: voolas jõgi, voolas, üle kivide voolas. Just nimelt see nagu üle kivide kive voolamine, on eesti keele juures see, mis mulle tundus õrna, hella ja võluvana.

Veel ootan ma kohtumist merega, sest meri - see on stiihia, mis annab kõigile rannaelanikele mingisuguse erilise mentaliteedi, mõttemaalima, voolavuse ja sujuvuse. Mulle on siin väga huvitav annetada merele, pritsides piima merre, et siinsel rannarahval oleks kõik hästi.

Intervjueeris Lilia Märtmaa

* * *

Venemaa kirjanik, põlisrahvaste kultuuri ja šamanismi uurija Olard Dixon ja tema naine, Tuva-Hakassia päritolu tegevšamaan Shonchalai Hovenmei viivad neljapäeval, 22. oktoobril Eestis läbi šamaaniriituse.

23.-25. oktoobril toimuvad nende seminarid Tervendavate Helide Keskuses, kus saab õppida psühhoenergeetika harjutuste kompleksi, mille Olard Dixon koostas Kaug-Põhja arktiliste võitluskunstide meistrite ja šamaanide soovituste järgi, saab ka süveneda šamanistliku unenägude teemasse. Shonchalai Hovenmei avastab naise jõu ja metafüüsika saladusi: kuidas tasakaalustada sisemisi süsteeme läbi laulu-, hingamise- ja tantsukümbluse.

Uuri lisa Tervendavate Helide Keskuse kodulehelt www.helide.org/lp ja facebookist

KOMMENTEERI!