Vähenda ekraanidele kuluvat aega: soovitused, mida teha arvutis või telefonis olemise asemel

 (2)
Vähenda ekraanidele kuluvat aega: soovitused, mida teha arvutis või telefonis olemise asemel
Foto: depositphotos.com

Meie kultuur on muutunud ekraanipõhiseks. Kus sa ka ei oleks, vaata enda ümber korraks ringi. Kas sa näed avatud sülearvuteid, mille taga inimesed pingsalt ekraani vahivad? Kuidas on lugu mobiilidega? Paljudes kodudes on telekad sisse lülitatud nii päeval kui öösel. Vabal ajal tegeldakse tihti arvuti või videomängudega. Ekraanipõhised tegevused pole tingimata pahad ning seda pole ka inimesed, kes ekraanide taga istuvad. Kuid ekraanide ülekasutamine suurendab ärevust ning röövib meilt une.

Monitorid ja ekraanid kiirgavad sinakat valgust, mille tulemusena hakkab aju vähem melatoniini eritama - see hormoon on aga vajalik une jaoks. Lisaks ei lase nutiseadmete kasutamine ja TV vaatamine su meelel rahuneda. Neil ekraanidel nähtav sisu on sageli negatiivne või vägivaldne ning soodustab ärevust. Sotsiaalmeedia, uudised, mängud, reklaamid ja muu selline täidavad meele kõiksuguse jamaga, kaugendades meid pärismaailmast ja soodustades ülemõtlemist.

Ekraanipõhise tehnoloogia kasutamise piiramine on üks viis, kuidas ärevust vähendada. Me ei pea mõistagi kogu tehnoloogiast loobuma. Küll aga on tähtis teha puhkepause ja tasakaalustada ekraanide vahtimist millegi muuga, sest see tuleb kasuks aju tervisele, unehügieenile ja ärevuse vähendamisele. Vahel on kõige raskem taibata, millal on õige hetk puhkepausi teha ning mis peaks olema selle sisu. Järgnev nimekiri pakub alustuseks mõned võimalused.

  • Tee jalutuskäik ümber kvartali.
  • Tee lühike pildistamisretk ja ürita iga kord pildistada erinevaid asju (nt viit liiki taimi, kuut naljakat asja, kaheksat "p" tähega algavat asja).
  • Pea päevikut.
  • Loe.
  • Mängi keksu.
  • Joonista.
  • Tantsi.
  • Õpi mõnd pilli mängima.
  • Tao tennisepalli vastu seina.
  • Hakka midagi koguma.
  • Kokka, küpseta.
  • Pane piltmõistatust kokku.
  • Ehita mõnd mudelit.
  • Hakka vabatahtlikuks.
  • Mine jõusaali.
  • Mine mõnele kursusele.
  • Mängi lemmikloomaga.
  • Matka.
  • Sõida rattaga.
  • Tee aiatöid.
  • Tiki või koo. Õpi õmblema.
  • Helista sõbrale või sugulasele (mitte ära saada tekstisõnumeid).
  • Mine massööri juurde.
  • Mängi mõnd lauamängu.
  • Mine autoga sõitma.
  • Käi poodide aknaid imetlemas.
  • Mine loomaaeda.
  • Tee küpsiseid ja kingi neid sõpradele.
  • Mängi plastiliiniga.
  • Lama rohul ja vaata pilvi.
  • Osta endale teleskoop, millega taevast uurida.
  • Jälgi inimesi tänaval.
  • Tee päeva ajal puhkepause ekraanide vahtimisest ning alates magamaminekurituaali tegemisest väldi neid õhtul täielikult.
Seotud lood:


Kohe tegemiseks! Võta ette oma päevaplaan ja pane kirja kolm võimalikku puhkepausi. Iga pausi jaoks vali välja üks tegevus, millega asendada elektrooniliste vidinate kasutamine. Pane alarm helisema, et see annaks märku, millal tuleks ekraani tagant lahkuda ja midagi muud teha - kui alarm on kinni vajutatud, siis pane telefon kohe käest.

Allikas: Tanya J. Peterson "101 viisi, kuidas vähendada ärevust", kirjastus Pilgrim

Loe lisaks: Ajuteadlase Jaan Aru viis soovitust nutinarkomaaniast vabanemiseks

Viis tehnikat ärevuse leevendamiseks iseseisvalt

Hea une saladus: rahustav magamaminekurituaal

KOMMENTEERI!