Lõppenud aastal laaditi nutiseadmetesse rakendusi 230 miljardit korda ehk üks elanik paigaldas aastas keskmiselt 30 korda rakendust. Raha liikus rakenduste tootjate poole 170 miljardi dollari väärtuses. Kõige enam laaditi alla rakendust TikTok. Kokku lisandus möödunud aastal valikusse kaks miljonit uut rakendust, millest enam kui 100 miljonit dollarit teeninute arv kasvas viiendiku võrra.

Asjaolu võiks innustada looma veelgi rohkem uusi rakendusi. Vahest loodetakse luua järgmine Worlde, aastavahetuse ajal nakkuslikult levinud sõnade ära-arvamise mäng. Raha tasuta jagatava mänguga siiski ei teeni. Kuulsust aga kindlasti, sest näilise lihtsuse taga peituvat intellektuaalselt kõdi ei õnnestu hooletult kratsida ja unustada.

Mäng on tekitanud paljudele ootamatult tööd ja muid elu segavaid sõltuvusnähte. Selle edu tuli selle autorile Josh Wardle'ile üllatusena, sest see ilmus juba oktoobris. Aasta lõpus lisas ta sellele võimaluse jagada oma tulemust või seisu teistega, mispeale muutus mängunakkus pandeemiaks.

Kes arvab, et viietäheliste sõnade äraarvamisest midagi maailmas ei muutu, on eksinud. Maailma ei tule aega juurde. Seega kulutab Worlde inimeste olemasolevat aega. Muu hulgas mõjutades, kuidas ja mida kasutades nad oma aega veedavad.

Kuigi uue põlvkonna televiisoreid võib pidada lihtsalt suurteks tahvelarvutiteks, ei saa neid kaasas kanda. Suurte ekraanide ees veedetud aeg ongi siirdumas kantavate seadmete ekraanidele. Andmed pärinevad mobiiltehnoloogia üleilmseid trende analüüsivast App Annie iga-aastasest raportist.

Võttes aluseks kümne Aasias, Euroopas ja Ameerikas asuva riigi andmed, kasvas võrreldes pandeemia algusega eelmiseks aastaks mobiilsete ekraanide ees veedetud aeg 30 protsenti - 4,8 tunnini. See moodustab umbes kolmandiku ärkvel oldud ajast, millest osa kulub TikTokile, osa Worlde'ile koos teiste mängudega ning märkimisväärne osa ajast loovutatakse ka Youtube'i või Netflixi sisustatud ekraanidele jne.

Üleilmselt oli Youtube enim külastatud videokeskkond, jättes teise koha enamikul, aga mitte kõikidel juhtudel Netflixile, sest teenus pole kõikjal saadaval. Suurima osa kasumist teenib Youtube reklaamimüügist, mille suuruseks hinnatakse umbes 30 miljardit dollarit. Olgu kõrvutusena toodud, et videokeskkond teenib pelgalt reklaamimüügiga rohkem kui kogu muusikatööstus, mille aasta tulemiks hinnatakse 23,5 miljardit dollarit.

Kui reklaamitakse, siis peab ju ka midagi ostma. Pandeemia ajal toimus oluline kasv e-kaubanduse rakenduste kasutamises. E-poodides veetsid maailma elanikud eelmisel aastal 100 miljardit tundi. Valmissööki telliti kulleritega 194 miljardit korda - võrreldes aasta varasemaga tähendab see 50-protsendilist kasvu.

Huvitavaks arenguks võib pidada tasuliste partneriotsingute teenuste käibe peaaegu kahekordistumist võrreldes pandeemiaeelse aastaga. Taoliste teenuste aastakäive ületas nelja miljardit dollarit. Võib-olla seletab arengut isolatsioonivangistuses sotsiaalse looma vajadus kohtuda ja panna proovile suhteid uute, võõraste inimestega.

Stressile leidus piirangute ajal mitu põhjust. Sestap tegid märgatava hüppe ka mitmesugused meeleolusid kujundavad, valdavalt mediteerimist juhendavad rakendused.

Vajadusel saavad lastega emad teada Youtube'i vahendusel Israelis asuva Tel Avivi ülikooli teadlaste uuringust, mis seostab imikute vaimset arengut emade telefoni kasutamisega. Kolmeosalises uuringus jälgiti emasid ja nende 2-3-aastaseid lapsi.

Selle raames paluti sirvida emadel Facebooki, neile meeldivaid videoid ning veebis avaldatud huvitavaid artikleid. Teises eksperimentide seerias paluti neil lugeda trükiajakirju ja märgistada huvitavaimaid artikleid. Näiliselt on see nagu ekraani taga olemine, aga paberkandjal.

Kõike võrreldi omakorda eksperimendi kolmandas osas toimunuga, milles emad mängisid lapsega ning nutitelefon ja ajakirjad paiknesid väljaspool tuba. Viimast nimetasid teadlased katkestusteta tasuta mängimiseks.

Selgus, et emade ja laste vaheline suhtlus vähenes nutitelefoni kasutamise ajal neli korda. Teadlased hoiatavad, et suhtlemise taoline harvenemine võib kahjustada väikelapse arengut ning omada veelgi suuremaid ja kaugeleulatuvaid tagajärgi. Küllap on nendeks lastest täiskasvanuks saanute elus pikenenud ekraaniaeg.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid