Kui sa endale antud sõna ei pea, on tegemist enda saboteerimise või reetmisega.

ENDA SABOTEERIMINE

• Prokrastineerimine.

• Loobumine vahetult enne eesmärgi saavutamist.

• Ebatervetesse suhetesse jäämine.

• Endale antud lubadusest taganemine.

• Ebareaalsete eesmärkide seadmine.

• Mitte üritamine.

• Enda ja oma võimete kohta käiva negatiivse narratiivi (loo) endas kandmine.

Enesesabotaaž on vaid üks enda piiride mitteaustamise vorme. Siia hulka kuuluvad ebaterved harjumused, mis takistavad oma tahtmiste saavutamist. Enesesabotaaž algab eelkõige sellest, kuidas me endaga räägime. Näiteks me veename end midagi isegi mitte üritama. Kui me hakkame endast halvasti rääkima, hakkame neid negatiivseid asju tõena võtma. Me võime öelda: "Ma ei suuda", kuid tegelikult suudame saavutada palju enamat, kui usume end võimelised olevat. Uskumus, et ma ei suuda, viib prokrastineerimise, üritamata jätmise, loobumise, ebamõistlike eesmärkide seadmise ja/või negatiivse sisedialoogini. Seepärast tuleb sellesse juttu, mida sa endale räägid, lülitada uskumus, et sa suudad. Ära loobu enne, kui sa pole alustanudki.

Mõned näited, mida öelda ei tohiks:

• "Ma püüan kolmkümmend päeva mitte juua."

• "Ma vaatan, kaua ma suudan vastu pidada nii, et joon rohkem vett."

• "Ma ütlen neile, kus on mu piirid, aga ma olen sada protsenti kindel, et nad ei võta mind kuulda."

Teisisõnu, kasuta kindlat kõneviisi, kus pole ruumi kõhklustele. Mõned enesekindlad isiklike piiride kehtestamise näited:

• "Ma ei joo alkoholi järgmised kolmkümmend päeva."

• "Ma suudan oma harjumusi muuta."

• "Hakkan tänasest alates rohkem vett jooma."

• "Ma suudan selle lõpuni viia."

• "Palun austa mu piire."

Usk oma piiridesse on parim ravim enesesabotaaži vastu.

ENDA REETMINE

• Sa muudad ennast ja oma veendumusi selle nimel, et teistega suhteid säilitada.

• Teeskled, et oled keegi teine, kui sa tegelikult oled.

• Võrdled end teistega (sõprade, pereliikmete, võõrastega internetist, või sellega, milline sa kunagi varem olid).

• Kui sa ei suuda oma väärtustele kindlaks jääda.

• Enda kohta halvasti rääkimine nii teistele kui oma peas.

Enda reetmine tähendab enda ja oma väärtushinnangute mitteaustamist, ebasiiras olemist. See tekitab süütunnet, sest sügaval sisimas me teame, et me ei käitu autentselt. Elutervetes suhetes saad sa olla sina ise.

Katkend on pärit kirjastuse Pilgrim poolt välja antud Nedra Glover Tawwabi raamatust "Pane paika oma piirid".

Mida tähendab isiklike piiride kehtestamine ja miks neid vaja on? Oma piiride kehtestamine tähendab oma ootuste ja vajaduste väljendamist nii oma perele, sõpradele kui ka töökaaslastele. Selgelt väljendatud piire on vaja selleks, et me omavahel suheldes teaksime, mida me üksteiselt ootame ja milline käitumine meile ei sobi. Üksteise piiridega arvestades pakuvad kõik erinevat laadi suhted meile palju rohkem rahuldust, me oleme õnnelikumad ja tervemad.

Märgid, et sa vajad piire
Sa tunned emotsionaalset kurnatust ja ülekoormatust.
Sa tunned pahameelt inimeste suhtes, kes sult abi paluvad.
Sa väldid kõnesid ja muud sorti suhtlust inimestega, kes võivad midagi küsida.
Sa räägid, kuidas sa aitad teisi, aga ei saa midagi vastu.
Sa tunned, et oled läbipõlenud.
Sa unistad pidevalt põgenemisest ja kadumisest.
Sul pole enda jaoks aega.

Nedra Glover Tawwab toob selles raamatus välja konkreetsed asjad, mille abil saad kindlaks teha, millised probleemid piiridega on sul tekkinud, ta jagab soovitusi, kuidas oma vajadustest teistele teada anda ning kuidas samm-sammult tegutseda, et olukorda muuta ja suhetest teistega palju rohkem rõõmu tunda. Ja mis peamine - kui tunned oma piire ja neid väljendad, ei kaota sa ennast enam ära.