Ärevus on küll ohutu, kuid äärmiselt ebameeldiv tunne, eriti kui tegemist on väga tugeva ja põhjuseta ärevuse tajumisega või lausa paanikaks kulmineeruva tundega.

Tiibeti meditsiin, nagu enamus loodusravisüsteemid, põhineb arusaamal, et kõik siin maailmas koosneb elementidest ja meie füüsilise ja vaimse tervise probleemidki on seotud just elementide tasakaalutustega. Ärevuse korral räägime me õhu energia ehk tuule (Tiibeti keeles rlung) tasakaalutusest. Tuule tasakaalutus selles kontekstis tähendabki, et mõtteid ja tundeid on liiga palju, need muutuvad ja liiguvad siia-sinna nagu tuuleiil.

Loodusravi traditsioonide loogika põhiselt tuleb vaadata, mis on tasakaalust väljas oleva elemendi omadused ja leida siis viis nende tasakaalustamiseks. Tuulele iseloomulikud omadused Tiibeti meditsiini järgi on kerge, jahe, kõva, kore, peen ja liikuv. Järelikult selleks, et neid omadusi tasakaalustada, peame leidma viisid, mis kerget omadust muudaksid veidi raskemaks, jahedat soojemaks, kõva pehmemaks, koredat mahedamaks, peent jämedamaks ja liikuvat stabiilsemaks. Ehk siis vajalik on leida elustiilis, toitumises ja teraapiates neid tegevusi, mis toimiksid tuule omadustele justkui antidoodid, vastandid.

Ärevusega võivad kimpus olla kõik inimesed ja tänapäevane elurütm, kus kohustusi, nõudmisi, ootusi ja vastutust on palju ja aega vähe, on ärevus kerge tekkima ka muidu nii rahulikel inimestel. Küll aga on suurem ärevusega kimpu jäämise võimalus neil inimestel, kes on oma olemuselt juba sellist tüüpi, mida eesti keeleski kutsutakse tuulepeadeks.

Ärevuse vähendamiseks kasutab Tiibeti meditsiin mitmeid erinevaid soovitusi, millest nii mõnedki on lihtsad ja kodus kasutatavad.

Toitumissoovitused

Ärevuse ehk tuule häire vähendamiseks sobivad toitvad, kergelt õlised, maandavad toidud nagu näiteks teraviljad, köögiviljad (eriti juurviljad), hautatud või ahjus küpsetatud puuviljad, ja lihasööjatele soovitatakse hea kvaliteediga lambaliha. Eriti hästi sobivad püreed, hautised, pajaroad, mis on lihtsamad seedida ja oma olemuselt ka raskemad, mis aitavad hästi tuule kergust ja liikuvust tasakaalustada. Liiga toores ja külm toit, nagu ka liigselt suurtootmises töödeldud ja lisaainega toit vastupidiselt võivad hoopiski ärevust suurendada.

Erinevate vürtside mõõdukas kasutamine aitab leevendada tuule energia jahedat loomust - näiteks kaneel, kardemon, nelk, muskaatpähkel, ingver, kurkum, köömned, apteegitill ja pikk pipar on mõnusad vürtsid, mida saab kombineerida nii omavahel kui katsetada erinevate toitude sees. Kindlasti peab aga jälgima, et leitaks endale sobivaimad maitseained, sest ebameeldiva või mittesobiva toidu söömine mitte ei vähenda, vaid hoopis suurendab tuule energia tasakaalutust.

Eriti hästi mõjub tuule tasakaalustamiseks ka selitatud või ehk ghee, mida võib julgelt kasutada nii võileiva kui pudru peal, hautistes, suppides ja isegi pannkooke küpsetades. Kui ghee sisse panna veidi ka riivitud muskaatpähklit või küüslaugupulbrit, võib sellest saada lausa imeline hea une looja. Parim selitatud või on isetehtud ja neid retsepte leiab internetiavarustest omajagu.

Hea ärevuse vastase tee saab kasutades võrdsetes kogustes ingverit, kardemoni, kaneeli. Soovi korral võib lisada ka veidi kurkumit ja/või koriandrit. Ka Eesti taimeravitraditsioonis on omajagu rahustavaid taimi teada, kuid laias laastus võib ütelda, et igasugune soe jook, kus pole otseselt ergutavaid aineid sees (ergutid on näiteks kohv, must tee, tugev piparmünditõmmis vms), mõjub soojendavalt ja on tuule energia tasakaalustamiseks head.

Elustiilisoovitused

Ka elustiilis muudatusi tehes tuleb silmas pidada tuule omadusi, seega sobivad ärevuse käes kannatavatele inimestele hästi kõikvõimalikud rahulikud, turvalised ja isegi aeglased tegevused.
Tiibeti meditsiinis öeldakse, et kõik, mis on "liiga", on toit ärevuse sünniks. Liiga vali muusika, liiga kiire elurütm, liiga külmas või kuumas viibimine, liiga palju vaidlusi või tülisid, liiga vähene uni, liiga suur füüsiline koormus - ükski neist ei loo meelerahu.

Liigse ärevuse korral on ülimalt oluline saada paika unerütm, 7-8 tundi ööpäevas on vältimatu selleks, et hoida tuule elemendi energiat tasakaalus. Kui uni on katkendlik, võib teha ka päevase uinaku, mis kõigile inimestele ei sobi, aga ärevuse puhul võib anda päris hea tulemuse.

Igasugune liigne füüsiline aktiivsus ei sobi ärevuse leevendamiseks. Nii liigne sport, raske füüsiline töö, aga ka liiga intensiivne või tihe seks võivad ärevust hoopis suurendada. Seega sobib ärevusega kimpus olevatele inimestele hoopis aeglasemad ja rahulikumad tegevused, näiteks spordi puhul tuleks eelistada venitusi, joogat või pilatest väga intensiivsele aeroobsele tegevusele.

Nutiseadmete aja piiramine ja töökoormuse normi piires hoidmine on ärevuse leevendamiseks samuti hädavajalikud. Olgu ekraan kui hea tahes, siis väikesed hüppavad pikslid on siiski liikuvad, ja igasugust liigset liikumist (ekraanide puhul virvendamist) peaks vältima nii palju kui võiamlik.

Tuule energia tasakaalustamiseks sobivad mõnusad ajaveetmised sõprade ja perega, kus inimene ei pea end millekski sundima, vaid tunneb turvaliselt ja vabalt. Omakorda intensiivsed valju muusika ja rohke rahvaga öised peod vastupidiselt võivad ärevust võimendada.

Hea raamat, hea tee, mõnus rahulik muusika, kalli või lähedase inimesega kaisutamine, jalutuskäik meelispaigas, meelepärane veeprotseduur ja isegi klaas head sooja punast veini (või näiteks hõõgvein, sobib ideaalselt ka alkoholivaba) enne magamaminekut on need väikesed asjad, millega saab igaüks enda keha ja vaimu kosutada,

Klassikalised meditatsioonid ja jooga on samuti üks suurepärane viis õppida nii iseenda emotsioone paremini tundma kui ka tuule energiat ja sellega koos ka ärevust tasakaalustama. Hea jooga- või meditatsioonijuhendaja oskab anda ka õigeid personaalseid hingamisharjutusi, visulaiseerimispraktikaid või muid meeleharjutusi, mis aitavad vajalikul hetkel veidi tuule energiat tasakaalustada ehk siis ka ärevust vähendada.

Välised protseduurid

Kuna tuule omadused on jahe ja kore, siis on rida enesehoolituse tegevusi, mis just neid omadusi aitavad tasakaalustada. Näiteks mõõdukalt soojad vanni- ja/või dušiprotseduurid, sooja õliga keha määrimine ja/või enesemassaaž, naturaalsed ja meelepärased viirukid ehk suitsutusrohud on kõigile kättesaadavad. Eriti head ärevuse vaigistajad on erinevad õlimassaažid, mille tegijaid leiab nii Tiibeti meditsiini kui ajurveeda praktikute hulgast.

Uskumatult efektiivne on sooja seesamiõliga peopesade, jalataldade ja pea masseerimine ja mongoolia moksa ehk hor me. Viimane on väikeste ravim- ja vürtstaimi sisaldavate riidest tutsukestega keha teatud punktide mõjutamine. Hor me tutsukesi saab küsida mõnelt Tiibeti meditsiini terapeudilt ka koju kaasa võtmiseks, et endale ka kodus vajadusel mõnus rahustav protseduur korraldada.

Kui sind hakkas Tiibeti meditsiini olemus ja meelerahupraktikad rohkem huvitama, ning soovid leida ka nippe nii iseenda kui oma pere aitamiseks, oled oodatud juuli lõpus toimuvasse Tiibeti meditsiinist inspireeritud meelerahu ja meditatsioonipraktikate laagrisse.

Loo autor on Tiibeti meditsiini terapeut ja meelerahupraktikate juhendaja Kaia-Kaire Hunt