Jost Sauer on üks paljudest elustiili muutuse propageerijatest, kes leiab, et haigused pole vältimatu paratamatus - inimene võib elada pika õnneliku elu ja olla terve. Raamatus "QI ja elurütm" tutvustab ta eeliseid, mida annab päeva korrastamine ning tegevuste valimine vastavalt sellele, milline elund parasjagu aktiivne on. Hiina meditsiini järgi peatub QI igas elundis 2 tundi.

Raamatul on väga hea loogiline ülesehitus ning see annab ülevaate elunditest ja nende funktsioonidest. Ei pea kartma karme anatoomiatunde - Hiina meditsiin on veidi poeetiline, samuti on Jost Sauer esitanud lihtsustatud käsitluse, mis on kohandatud tänapäevasele inimesele kergesti hoomatavaks ning lihtsalt rakendatavateks juhisteks. Sellisena võiks see olla ka tõsisema huvi tekitaja Hiina meditsiini vastu.

Olen veidi eneseabiraamatute-kriitiline, kuid tagajärgedega tegelev meditsiin hakkab end ammendama (üle koormatud on ta juba mõnda aega olnud) ja inimeste mugavus tablettide võtmisel ning usk imevahenditesse on hirmutav. Soovitan võtta kuulda õppinud meditsiinitöötajate nõu, ent arvestada, et arst ravib, kuid patsient peab siiski ise tervenema. Igaüks saab ja peaks oma elukvaliteedi tõstmiseks lihtsaid igapäevaseid asju tegema. Oluline on süüa kolm täisväärtuslikku toidukorda, piisavalt liikuda ning magada. Hiina meditsiin lisab neile veel ühe - tähtis on teha kõik õigel ajal, siis kui keha sisemine kell on häälestunud just sellele tegevustele.

Mulle meeldib raamatu juures see, et see on kirjutatud juhisena, kuidas püsida terve ja inimesel pole tingimata vaja omada haigust, et oma elu paremaks muuta. Autor on üritanud nõkse ja nõuandeid pakkudes arvestada ka inimeste erinevate elustiilidega.

Elustiilihaigused - rasvumine, südamehaigused, diabeet, ärevus, depressioon, dementsus - on heaoluühiskondade kasvav häda. Häda põhjus ja lahendus on kätketud mugavalt selle nimesse - elustiil. "QI ja elurütm" sisaldab häid ja mõistlikke nõuandeid, mille rakendamine on lihtne. Raamat ei võta kohvisõbralt tema kohvikruusi, kuid soovitab parimat aega selle tarbimiseks. Ta annab juhiseid, kuidas planeerida erinevaid tegevusi päeva sellesse ossa, kus nende tegemine on kõige optimaalsem.

Ääremärkusena - autor tundub pildi järgi tõsine spordiharrastaja olevat, mis tähendab ka veidi teistsuguseid vajadusi - toidulisandite võtmise tarvidus, mida raamatus mitmel korral nimetatakse, on mõistlik läbi arutada perearsti või toitumisterapeudiga. Kuigi, kuna igasugused toitained imenduvad kõige paremini otse toidust, tasuks pigem mitmekesistada oma toidulauda kui kohe apteeki tormata.

Raamat on hea lugemine neile, kes tunnevad usaldust alternatiivmeditsiini suhtes, kuigi juhiksin tähelepanu, et ka tavameditsiin on jõudnud teadusuuringutega sarnaste soovitusteni. Soovitan "IQ ja elurütm" ka neile, kes juba niigi teavad palju räägitud tervisliku toitumise, liikumise ja une kolmainsusest, kuid kes pole seni suutnud või osanud neid aspekte piisavalt oma ellu integreerida. Selle raamatu nippidest võib siin abi olla.

Arvustuse autor: Eva Roos kirjanik, M. Sc. keemia (teoreetiline ja arvutikeemia)

Autor Jost Sauer, tõlkija Anne Hiio, 160 lk, Koolibri, 2021

Vaata raamatu kohta lisa kirjastuse Koolibri kodulehelt: https://pood.koolibri.ee/qi-ja-elurutm-eluenergia-qi-sinu-tervise-teenistuses