Toitumisnõustaja Signessa Kalmus annab nõu, milliste jõulutoitudega tasuks piiri pidada

 (2)

Toitumisnõustaja Signessa Kalmus annab nõu, milliste jõulutoitudega tasuks piiri pidada
Foto: depositphotos.com

"Moodsate retseptide kõrval on endiselt alles eestlaste traditsioonilised jõulutoidud nagu verivorst, hapukapsas, sült, kõrvits, kartulisalat, marineeritud seened jne. Püüan lahti seletada ühe või teise jõuluroa kasulikkuse kehale ja julgustan nautima traditsioonilisi jõuluroogasid, kuid ärgem unustagem, et kõike peaks sööma mõõdukalt ja oma keha heaolu tunnetades", nendib toitumisnõustaja ja personaaltreener Signessa Kalmus.

Verivorst

Verivorst on rauarikas ja seetõttu hea vereloomele, samas rasvane ja natuke raske toit. Verivorst (nagu kogu jõulupraad) vajaks kindlasti juurde salatit, sest sisaldab nii valgulist kui ka süsivesikurikkaid komponente. Tegelikult on saadaval väga erinevaid verivorste. Üldjuhul on rasvasemad peekonilisandiga vorstikesed. Üks tavamõõtmetes vorstike kaalub umbes 100 grammi, sisaldades ca 15-17 grammi rasva ja andes 230-260 kilokalorit. Üldjuhul on rasvasemad peekonilisandiga vorstikesed.

Kuna varjatud rasva hulk on küllalt suur, soovitaksin jääda mõõdukaks. Jupike-paar päevas jõulutunde loomiseks.

Sealiha

Sealiha saab ju igal ajal süüa, nii et jõulude puhul ei pea ilmtingimata ennast sellest lõhki sööma. On mõistlik, kui valite välis- või sisefilee, sest need on madala rasvasisaldusega ning sugugi mitte kehvemad teistest väherasvastest lihadest. Alati võib sealiha asendada kana või kalkuniga või mõne ulukilihaga. Looduslikult esineb sealihas naatriumi 85 milligrammi 100 grammi kohta ehk kümme korda vähem kui verivorstis.

Loe veel

Seotud lood:

Hapukapsas

Väga hea ja tervislik, kui valmistatud rasva lisamata või siis vähese koguse taimse õliga. Talvel üks väheseid C-vitamiini poolest rikkaid toiduaineid. Vahel soovitaks süüa värskelt salatina, sest nii on C-vitamiini sisaldus suurim. Kuumutamisel vitamiinisisaldus väheneb, kuid siiski on hapukapsas arvestatav kiudainete allikas. Hapukapsa tervislikkus oleneb hapukapsa enda ja hiljem toidu valmistajast. Energia- ja rasvasisaldus pole märkimisväärne, energiat umbes 20 kilokalorit 100 grammi kohta. Värskelt sisaldab 100 grammi hapukapsast 0,8 grammi soola ja 20-30 milligrammi C-vitamiini (päevane soovitus 75 mg).

Sült

Hea ja tervislik toit. Mida lahjem, seda parem. Pekine ja suure rasvasisaldusega ei maitse paremini. Saadaval väga palju erinevaid sülte, mistõttu tasuks pakendit uurida. Kui tegemist tailihast tarrendisega, võib 100 grammi sellist toodet sisaldada umbes 2 grammi rasva ja anda 80 kilokalorit energiat, rasvasemad versioonid aga sisaldavad kuni 10 grammi rasva ja annavad 150 kilokalorit. Soolasisaldus 1,8-2 grammi 100 grammi süldi kohta.

Ideaalis keeda sült ise!

Kartulisalat

Selle toidu teeb rasvarikkaks kaste. Kui kasutada kastme valmistamisel maitsestamata jogurtit või väherasvast hapukoort ja pisut väherasvast majoneesi (maitsestamata jogurt + Põltsamaa sinep on hea kombinatsioon, mis annab majoneesimaitse) ning maitsestada kenasti, sobib kartulisalat lauale küll. Ise valmistatud kartulisalatit ( kartul, liha, muna, hapu/värske kurk, sibul, ) võib pidada üsna tervislikuks lõunasöögiks. Ent poes valdavalt müügil olevad majoneesist nõretavad kartulisalatid võiks pigem riiulile jätta.

Marineeritud seened

Marineerimine on üks karmimaid töötlusi, millega suudame hävitada enamiku toiduaines leiduvatest vitamiinidest, samas muudame seened nii kergemini omastatavaks. Seened on madala energiasisaldusega toiduained - 100 grammi soolaseeni annab umbes 35 kilokalorit. See-eest sisaldab selline kogus soolaseeni soola kuni 15 grammi. Marineeritud seened on ehk pisut energiarikkamad, sest lisatud on suhkrut. Soola on neis samas vähem, kuid siiski 2,5 grammi 100 grammi kohta. Seened olgu pidulaual vaid maitseks.

Kõrvitsasalat

Soovitan kõrvitsale leida kasutusviise värskena või hautatuna, vastavalt maitsele. 100 grammi kõrvitsasalatit annab energiat umbes 100 kilokalorit ning sisaldab 10-15 grammi suhkrut. Esile võiks tõsta kõrvitsasalati A-vitamiini ja veidi ka C-vitamiini sisaldust. Sobib nii haupukapsa kui ka verivorsti juurde.

Jõulud on vaid kord aastas ja traditsiooniliste jõuluroogade nautimine ei too kaasa veel tõsiseid terviserikkeid, lihtsalt on vaja piiri pidada ja kindlasti liikuda!

Tervisele pole kasulik, kui kogu jõulunädala toidud koosnevad vaid rammusatest roogadest. Loeb vaheldusrikkus. Osav toidulaua tegija hoolitseb just kergete ja tervislike suupistete piisava olemasolu eest.

Tervislikku jõuluootust kõigile!

Autor: Signessa Kalmus, raamatu "Süües saledaks" autor ja samanimelise Facebooki-grupi eestvedaja

Vaata ka Signessa Kalmuse raamatu "Süües saledaks" kohta kirjastuse Pilgrim kodulehelt.

KOMMENTEERI!