Parem seedimine: millised toiduained sobivad koos söömiseks, millised mitte?



Parem seedimine: millised toiduained sobivad koos söömiseks, millised mitte?
Me ei saa oma energiat mitte sellest, mida sööme, vaid sellest, mida suudame seedida ja omastadaFoto: depositphotos.com

Koos ja lahus söömine on loomuliku puhastumise ning tervikliku toitumise nurgakivi. Teades koos ja lahus söömise põhimõtteid ning neid ka rakendades, saame ligipääsu igapäevastele energiavarudele, mis muidu kulub toidu lõhustamisele ja seedimisele.

Öeldakse, et teadvustamatu läbisegi toidu seedimine võtab aega tervelt kaheksa tundi. Kui kasutusele võtta koos ja lahus söömise juhised, saame koguni viis tundi lisaaega ja energiavarusid juurde!

Pean eriti oluliseks endale selgeks teha, mis toidud millal omavahel sobivad ning mis mitte. Selle põhjus on lihtne: vales kombinatsioonis toidud tekitavad meie seedetraktis käärimist ning selle tulemusena häirub seedetöö ja ka toidust saadud vitamiinide ning mineraalide omastatavuse kvaliteet.

Valgu ja tärklise koos söömise vältimine on lahussöömise tähtsaim osa!

Päeva esimesel poolel tarvita toiduks süsivesikuid - pudrud ja täisteratooted ning neutraalsed toiduained.

Päeva teisel poolel söö valgu- ja proteiinirikkaid toite - kaunviljad, piimatooted.

Kui sööd liha, kala, mereande, siis ka need sobivad, kuid eelistatavalt orgaanilist päritolu. Neutraalsed toiduained on köögiviljad, pähklid, seemned, puuviljad, õlid. Neid võib süüa mõlemal päeva poolel. Piimatooteid soovitavad päris lahussööjad üldse vältida. Või siis vähemasti täiesti eraldi toidukorrana süüa.

Loe veel

Seotud lood:

Me ei saa oma energiat mitte sellest, mida sööme, vaid sellest, mida suudame seedida ja omastada. Iga toit vajab eri koostisega maomahla reaktsioone.

Väldi: süsivesikuid ja haput toitu korraga

Näiteks: leiba, kartuleid, herneid, ube, banaane, datleid koos sidruni, apelsini, greibi, ananassi, tomatiga. NB! Tomatid ei sobi kokku tärkliserikka toiduga. Siia alla käib näiteks paljusöödud tomatipasta. Neid sobib süüa koos lehtaedviljade ja rasvase toiduga.

Väldi: korraga kahte kontsentreeritud valku

Näiteks: pähkleid, liha, mune, juustu.

Väldi: rasvu koos valguga

Näiteks: koor või õli koos liha, munade, juustu, pähklitega.

Väldi: hapusid puuvilju koos valkudega

Näiteks: apelsine, sidruneid, ananasse ja tomateid ei sööda koos liha, munade, juustu, pähklitega.

Väldi: korraga suhkrut ja tärklist

Näiteks: tarretised, keedised, suhkur, mesi või siirup ei sobi teraviljade, leiva ja kartuliga, sest see kutsub esile käärimise.

NB! Melonit ja arbuusi söö eraldi toidukorrana.

NB2! Piima tarvita alati eraldi toiduna. Eelista hapendatud piimatooteid, nagu pett, keefir, naturaalseid baktereid sisaldav jogurt.

Toiduained jaotuvad happelisteks (valgurikkad), aluselisteks (tärkliserikkad) ja neutraalseteks (eelkõige rasvad).

Valgurikkad toiduained (happelised): liha, kala, muna, juust, piim, sojatooted, enamik puuvilju, läätsed, oad, vein, siider.

Tärkliserikkad toiduained (aluselised): leib, riis, pasta, kartul, banaanid, rosinad, kõrvits, õlu.

Neutraalsed toiduained (eelkõige rasvad): pähklid, või, koor ja õli, aga ka köögiviljad ja kange alkohol.

Rusikareegel: väldi sama toidukorra ajal happelisi ja aluselisi toiduaineid. Nii happelisi kui ka aluselisi toiduaineid võib alati koos süüa neutraalsete toiduainetega. Liha, kala ja kana peaks sööma aedviljadega, teraviljatooteid samuti aedviljadega ning juurde võib lubada ka neutraalseid toiduaineid ja juustusid, mille rasvasisaldus püsib 10% piires. Mida vähem toiduaineid on su taldrikul, seda kiiremini, kergemini ja tõhusamalt on toitained omastatavad.

Lisaks on toidu juures vajalik erinevate maitsete kooslus ja olemasolu. Ajurveedas liigitatakse meie tasakaalukaks ja tervislikuks eluviisiks maitsed kuueks: magus, hapu, soolane, mõru, kootav, terav.

  • Magus toetab ja rahustab
  • Mõru ja kootav äratavad keha üles
  • Terav, hapu ja soolane soojendavad
  • Magus, mõru ja kootav jahutavad

Kui sinu keha küsib ja isutab ebatervisliku valiku järele, tähendab see ajurveeda mõistes mõne nende kuue maitse puudujääki sinu toidulaual. Selline tasakaalutus võib viia äärmuslike negatiivsete sõltuvuste ja tarbimisharjumusteni.

Allikas: Terje Mander "Restart. Uus algus 7 päevaga", kirjastus Pilgrim




KOMMENTEERI!