Kuidas nutitelefonilt paistev valgus mõjutab sinu aju ja keha



Kuidas nutitelefonilt paistev valgus mõjutab sinu aju ja keha
Nutitelefoni valgus võib häirida unetsüklitFoto: depositphotos.com

Meie nutitelefonide, tahvelarvutite ja sülearvutite ekraanidelt kiirgav sinine valgus on midagi erakordselt võimsat. Selliste ekraanide valgustus on niivõrd tugev, et see on nähtav ka keset päist päeva. Öösiti on need ekraanid piisavalt eredad, et neid võiks võrrelda päikesevalgust kiirgava "väikese aknaga". Seetõttu ongi õhtuti mobiiliekraani silmitsemine üpris halb mõte - olgugi et seda harjumust on raske murda.

Inimkeha järgib loomupärast tsüklit, mis aitab meil päevasel ajal püsida ärkvel ja erksana ning võimaldab meil öösiti kätte saada vajaliku puhkuse. Kui me aga vaatame eredaid ekraane samal ajal, kui valmistume magama minema, ajab see meie aju segadusse. Sel valgusel on meile sama mõju nagu hommikupäikesel, sest see takistab meie ajul tootmast melatoniini - hormooni, mis annab inimese kehale märku, et on aeg magada. Nutitelefoni valgus võib häirida unetsüklit umbes samamoodi nagu kunstlikult tekitatud ajavööndivahetus. See teeb magama jäämise raskemaks ning võib sealjuures põhjustada ka tõsiseid terviserikkeid.

Ekraani valgus toimib järgnevalt:

Loe veel

Seotud lood:

BI Graphics_Bluelight effects

Probleemiga võitlemiseks on mobiilirakenduste loojad teinud iPhone'idele sellised programmid nagu f.lux ja Apple'i öörežiim, mis mõlemad kohandavad ekraani kuvatavat valgusetooni, et eemaldada teatud kellaaegadel ekraanilt eresinine valgus. Paljud kasutajad on kinnitanud nende rakenduste tõhusust ja öelnud, et rakenduste tekitatav oranžikas toon mõjub silmadele leebemalt. Kuigi läbi on viidud mõned uuringud, mis näitavad, et hämaram valgus võib hõlbustada une tulekut, on üldiselt teemat siiski vaja veel lähemalt uurida.

Ja isegi kui sellised programmid olukorda pisut parandavadki, on mitmed meie tegevused mobiilil samuti unele takistuseks. Kui püüad näiteks valmistuda magamaminekuks, aga ekraanile vilksatab hilisõhtune töömeil, võib see une minema pühkida veelgi tõhusamalt kui melatoniini puudumine.

Tõenäoliselt parimaks lahenduseks on enne magamaminekut lihtsalt igasugustest ekraanidest eemale hoiduda kui vähegi võimalik - või vähemasti neid mitte voodis silmitseda.

Allikas: http://uk.businessinsider.com

Tõlkis: Joonas Orav

KOMMENTEERI!