Kuidas hästi magada ja korralikult välja puhata?


Kuidas hästi magada ja korralikult välja puhata?
Selleks, et hästi välja puhata, väldi vähemalt tund aega enne uinumist ekraanivalgustdepositphotos.com

Puhkamine on meie jaoks ülimalt oluline, et normaalselt funktsioneerida. Koos töise ja sotsiaalse stressi ja kohutava unehügieeniga kasvab ka psüühiliste häirete hulk. Kristjan Port annab hea soovituse, kuidas ise oma paremale puhkusele kaasa aidata.

Puhkamisest on saamas midagi enamat kui isiklik valik. Tänapäeval on töö informatsiooni põhine ja koormab rohkem aju kui lihast. Töö iseloom on abstraktne ja seda on palju. See tähendab, et tööd ei ole näha, aga see surub kõigi turjale. Kui üks töötaja jääb hätta, ei kao tema töö ära vaid see siirdub teiste turjale. Seetõttu on töökaaslane, kes pole oma vaimse suutlikkuse eest hoolitsenud, taagaks kogu kollektiivile. Üks nõrk lüli võib käivitada ohtliku töökohustuste delegeerimise kaskaadi, milles järgmine lüli väsib ja siirdab oma öö edasi, kuni kogu organisatsioon on vaimses pimeduses. Umbes nagu 1965. aasta ühel teisipäevasel päeval tipptunni ajal suhteliselt kõrvalise elektrijaama relee läbipõlemisega käivitunud USA Idaranniku elektrijaamu ülekoormuse doomino efektina väljalülitanud massiivne elektrikatkestuse juhtum, tänu millele mattus New York pimedusse ja metroosse jäi kinni 800 000 inimest. Järelikult on puhkamisel isikliku heaolu kõrval oluline moraalne aspekt.

Maailma Terviseorganisatsiooni andmetel on seitsme miljardi inimese seas umbes pool miljardit psüühilise häirega indiviidi. Nende arv kasvab koos töise ja sotsiaalse stressi ja kohutava unehügieeniga. Viimase tagajärjeks on unetus ja ebaühtlane uni, mis on kaasaegse töötaja üks sagedasemaid kaebusi. Õigemini nii sage, et sellest ei viitsita enam rääkidagi. Aga peaks. Sest üha rohkem hakkab kogunema tõendeid ühe unevarga vahele võtmiseks.

Seotud lood:

Pole sugugi välistatud, et sama süüalune on kasutusel lastele öösel liiva silma raputavast Une Matist jutustamisel. Jutt on ekraanist. Värskeim tähelepanek probleemi olemasolust pärineb Briti lastearstilt, professor Paul Gringraselt, kes uuris infoseadmete ekraani valgusspektrit ja selle mõju magama jäämisele. Vaatluse all olid kolm populaarsemat voodisse kaasavõetavat tehnoloogiat: tahvelarvuti, nutitelefon ja e-raamatu luger. Viimane kasutas lugemissõbralikuks peetavat nn "pabervalget" ekraani.

Esmalt uuriti ekraanide emiteeritava valguse spektrit. Päevavalguses lugemise tõhususe suurendamiseks kasutatakse ekraanide valgustuses rohkesti lühema lainepikkusega, sinisemat spektriosa. Inimese silmade võrkkestas käivitub selle spektriosa peale protsesside ahel, mis ei osale pildi loomises, vaid reguleerivad päeva rütmi, sealhulgas vähendavad uinumiseks vajaliku melatoniini tootmist. Kuna tegemist on nn nägemisest sõltumatu protsessiga, siis on sama mehhanism enamasti töökorras ka pimedatel.

Õhtuga kaasnev hämarus käivitab melatoniini tootmise ja koos väljekujunenud ärkveloleku ja magamise rütmiga peaks algama magama minemise ja uinumise protsess. Uinumise ajaaken on ajaliselt küllaltki kitsas ja juhul kui see "maha magatakse", ongi uni kahjustatud. See on lühem, sest magama jäädakse hiljem ja see võib olla ebaühtlane, pikitud ülesärkamistega. Järgmisel päeval ei saa inimene tekkinud probleemist aru, sest tal on arusaamisega probleeme. Analoogne defekt puudutab ka õppimisvõimet.

Hindamaks sinisema valgusspektri mõju rolli, uuriti seadmeid erinevates töörežiimides, vahemikus teksti täis ekraan kuni populaarne lindude ja sigade mäng. Samuti uuriti kas olukorda võiks parandada sinisemat valgust filtreerivad oranžid prillid või analoogse eesmärgiga programmvaraline ekraani kujundamine?

Loe veel

Selgus, et kõik testitud seadmed olid uinumist segava valguse osas sarnaselt halvad. Samuti oli kasu prillidest ja ka sellest kui õhtuseks kasutamiseks ekraani valgustust programmiliselt ümber kujundati. Kuna kaubandus püüab iga uut maailma teadvusesse tekitatud lainet rakendada soodsaks sõiduks, on oodata, et peagi tärkab nn "õhtu teadlike" rakenduste tegemise hoogtöö. Kuigi tarkvaralistest lahendustest tõhusamaks ja elegantsemaks oleks tund aega enne uinumist ekraani vältida. Kui sa ei mõtle ise endale, mõtle oma kolleegidele. Aga ära saada neile sõnumit küsimusega "Kas sa juba magad?".

Autor: Kristjan Port

Kuula Kristjan Pordi tehnoloogiakommentaare Raadio 2 eetris E-N kell 13-14 vahel SIIT

KOMMENTEERI!