Jooga aitab leevendada üleminekuea vaevusi



Jooga aitab leevendada üleminekuea vaevusi
Foto: depositphotos.com

Menopaus on aeg, mil naine teeb läbi suured muudatused nii füüsilises kui vaimses plaanis. See on loomulik protsess iga naise elus. Hormonaalsed kõikumised põhjustavad sageli erineva intensiivsusega sümptomeid, mis häirivad tavapärast elutegevust ja paljud vajavad abi vaevuste leevendamiseks. Menstruatsioonitsükkel muutub esmalt ebastabiilseks ning teises faasis menstruatsioon lõppeb. Sellele perioodile järgneb postmenopaus.

Menopausi vanuselised piirid on väga erinevad (keskmiselt 45 - 65). Üldiseks soovituseks on muutuste aksepteerimine, elustiili ja toitumise korrastamine, uute toetavate mustrite loomine, rõõmu leidmine elus ning suhete tasakaalustamine.

Siinkohal tutvustan mõningaid vahendeid sagedamini esinevate kaebuste leevendamiseks:

Tujukus - hommikul teha ergutav joogapraktika, mis on avav ja rõõmu toov. Sirutada ja tugevdada selga, kujustada positiivsust andvaid fookuseid. Tekitada tugevaid selgeid helisid. Teha hingamistehnikaid, mis on toimelt ergutavamad. Õhtul rahustada, lõdvestuda, et uni tuleks kosutav.

Stress - teha üldtugevdavat praktikat pikema aja jooksul. Kui stress on põhjustatud väsimusest, siis alustada lõdvestavate liikumiste, hingamiste ja kujustamistega. Meditatsiooni tuua usu teema (leida, mis elus toetab) ja positiivsus.

Seotud lood:

Mäluprobleemid - mälu nõrgenemine võib ajurveeda järgi olla Vata (õhu element domineerib) või Kapha häire (maa element domineerib). Sobivad sageli muutuvad praktikad, algul lühikesed, siis pikemad. Kasutada helisid ja kujustamist ning erinevad hingamistehnikaid. Mõnel juhul on vajalik alustada lõdvestumisest. Kui pinge- ja stressitase on kõrge, mälu nõrgeneb.

Loe veel

Energiavaegus, väsimus - tuleb leida selle sümptomi tekitaja. Unevaegus ja ületöötamine on sagedased põhjused. Õhtul teha lühike, rahustav praktika hea une tarvis. Pikendada väljahingamist. Teha rahustavaid helisid vaikselt või mõttes. Meditatsioonis kujustada tasast vett, Kuud või muud rahustavat elementi. Hommikul teha avavaid liigutusi, sirutusi. Lõpetada rahustavalt. Mediteerida päikesetõusule, liikuvale veele ning millelegi, mis annab energiat.

Uneprobleemid - hommikupraktikat alustada lamades ja suunduda seisuasendite poole. Kui meel on rahutu, teha sobivalt tugev praktika liikumiste ja asendites püsimistega. Õhtul lõdvestuda, liigutused sooritada ainult väljahingamise ajal, pikendada väljahingamist, korrata rahustavat heli mõttes või vaikse häälega. Visualiseerida päikeseloojangut, Kuud, vaikset vett. Teha voodis enne und.

Kuumahood - keha muudetakse kuumemaks, sest sarnane ravib sarnast. Hommikul ja päeval sobivad ergutavad liikumiste seeriad ja ka püsimine asendites. Lõpus rahustav hingamine ja liikumine. Õhtul teha lõdvestav praktika. Helid on vaiksema, madalama häälega või mõttes. Kujustada kuud kahanevates faasides, rahulikku voolavat vett jm rahustavat. Valitud fookus peab endale sobima. Oluline osa on toitumisel ja eluviisil.

Isiklike kaebuste leevendamiseks või kõrvaldamiseks mõeldud liikumis-, hingamis- ja meditatsioonipraktikad õpitakse selgeks koos õpetajaga. Kõik, mis toimub üleminekueas, vajab tähelepanu ja sobivat lähenemist. Filosoofiaõpingud ja arutlused aitavad mõista püsiva ja muutuva igavest eksistentsi. Tasakaalustatud eluviis toetab terve olemist ja hoiab jõudu elutee läbimiseks. Igas eluetapis on aeg rõõmudeks ja eluväärtuste kasvatamiseks.

Vaata lähemalt üleminekuea jooga kohta SIIT.

Autor: Maimu Opmann, Eesti Joogaühingu juhatuse liige, joogaterapeut

Loe lisaks: Jooga aitab mõista karmat ja hirmudest vabaneda

Kas ka sind vaevab stressi ja kiirustamise epideemia?

OSHO õpetab, kuidas oma igapäevaelu meditatsiooniks muuta

KOMMENTEERI!