NASA teadlased usuvad, et maavälise elu leidmiseni on vähem kui 20 aastat

(1)
NASA teadlased usuvad, et maavälise elu leidmiseni on vähem kui 20 aastat
Maavälise elu otsinguildepositphotos.com

Pühapäevasel Kosmonautikapäeval kõlavad Teletornis Mart Noorma, Igor Volke ja teiste esinejate ettekannetes ka mõtted maavälistel teemadel. NASA teadlaste arvates on maavälise elu avastamine tõenäoline juba lähitulevikus.

NASA tippteadlased on teada andnud, et inimkond on nende hinnangul uskumatult lähedal maavälise elu avastamisele, olgugi et see elu ei pruugi meenutada Hollywoodile omast lendavate taldrikute fantaasiat ega kiirtega maa peale saabuvaid suurte peade ja silmadega tulnukaid. Tegelikult on meie otsinguvahendid muutunud niivõrd tõhusaks, et kosmoseuuringutega tegelevate teadlaste arvates oleks võimalik koguda veenvaid tõendeid maavälise mikroobse elu olemasolust juba 2025. aastaks.

"Ma usun, et leiame kümne aasta jooksul tugevaid märke maavälisest elust ning minu arvates on meil 20-30 aastaga selle kohta olemas ka konkreetsed tõendid," ütles NASA juhtivteadlane Ellen Stofan möödunud nädalal Washingtonis toimunud avalikul paneelarutelul. "Me teame, kust ja kuidas otsida. Enamasti on meil olemas ka selleks vajalik tehnoloogia ja me oleme selle tehnoloogia rakendamisega õigel teel."

Sellele optimismile andsid alust hiljutised avastused, mis annavad mõista, et potentsiaalselt elamiskõlblikud planeedid on palju levinumad, kui eelnevalt usuti. Nüüd arvatakse, et planeete leidub peaaegu iga tähe ümber. Ühe uuringu kohaselt on meie galaktikas asuvatel tähtedel keskmiselt kaks planeeti, millel on elamiskõlblikud tingimused, ehk teisisõnu kuuluvad need planeedid "Kuldkihara piirkonda".

Sellised piirkonnad ei eksisteeri aga üksnes tähtede läheduses. Meie planeedile palju lähemal tehtud avastused viitavad sellele, et isegi hiidplaneetidel võivad asuda elamiskõlblikud tsoonid, mis avardaks oluliselt teadlaste otsinguala maavälise elu leidmiseks. Näiteks on Jupiteri jäise kuu Europa pinna all tohutu ja sügav ookean, olgugi et kuu ise asub päikesest ligi 650 miljonit km eemal. Jupiteri gravitatsiooni põhjustatud tugevad loodejõud takistavad selle ookeani vee täielikku külmumist. Jupiteril on veel üks huvitav kuu nimega Ganymedes, millel arvatavasti paikneb samuti pinnaalune soolase veega ookean.

Kuigi enim tähelepanu on pööratud Europale, muutus Saturni kuu Enceladus hiljuti samuti maavälise elu leiukoha kandidaadiks, sest selle kuu jäise pinna alt avastati vedela veega ookean. Lisaks leiti sellelt taevakehalt geisrid, mis paiskavad atmosfääri liivaseid vee- ja jääsambaid. See aga viitab hüdrotermilisele tegevusele pinnaaluses ookeanis.

Ja ärgem unustagem Marssi. Kuigi see planeet on tänapäeval kuiv ja viljatu, oli see kunagi kaetud veega - alaliste järvedega, ookeanidega ja voolavate jõgedega, millest mõned võisid püsida piisavalt kaua, et neis võis areneda elu. Kõigele lisaks on teadlased hiljuti leidnud Marsilt tõendeid kasulike lämmastikuühendite esinemise kohta - selliste ühendite, mis on Maal elusorganismide jaoks tähtsaks lämmastikuallikaks.

Kuigi meie praegused võimsad observatooriumid on ilmselgelt suutelised kõnealuse küsimuse kohta koguma hulganisti huvipakkuvaid andmeid, muutub olukord tehnoloogia arenguga veelgi huvitavamaks. Näiteks on NASA-l juba kavas korraldada Europa uurimiseks mehitamata lend, mis loodetavasti lastakse kosmosesse hiljemalt 2022. aastal. Enne seda soovib kosmoseagentuur orbiidile saata oma James Webbi kosmoseteleskoobi, mis uuriks meile lähimate "super-Maade" ehk meie planeedist suurema massiga eksoplaneetide atmosfääri, lootuses seal tuvastada võimalike eluvormide loodud gaase. Igatahes on tulevaste aastate jooksul palju sellist, mida pikisilmi oodata.

Allikas: www.iflscience.com